Saturday 8 October 2011

ISLAM DI UNITI



assalamualaikum..........alhamdullilah sampai sekarang kita masih diberi peluang lagi,dapat bernafas,menghirup udara yang segar d uniti,kita masih boleh berjalan,pacaindera kita masih boleh berfungsi dengan sepenuhnya,oleh itu kita harus la bersyukur di atas segala nikmat yg allah beri pada kita,dalam dunia ne kan bnyak lagi yang kita perlu pelajari..dalam menempuh konteks cabaran hidup ne,saya terpanggil seketika untuk menyampaikan satu takzirah untuk semua sahabat saya.saya sedar diri saya ne hanya manusia biasa,saya sedar dan tau,bahawa saya ini bukn la seorg ulama,atau golongan ustaz dan org agamawan,tetapi saya terpanggil untuk menyampaikan satu berita tentang sejauh mana iman kita...??
saya ambil cebisan hadis Rasulullah SAW yg menyatakan bahawa ..apabila kita mati..tiada apa yg dapat menolong kita..bukan harta yg kita kumpulkan sepanjang hayat..tetapi doa2 anak yg soleh yg kita tinggalkan dan amalan2 soleh atau ilmu2 yg kita kongsi2kan kepada sesiapa yg mempergunakan ilmu itu utk kebaikan..insyaAllah...

Hadith : (Amalan Baik Yang Kekal Menemani Mayat)
Daripada Anas r.a daripada rasulullah s.a.w sabdanya, “ Tiga perkara yang mengiringi jenazah iaitu keluarganya, hartanya dan amalannya . maka dua perkara akan kembali semula, yang tinggal hanyalah amalannya”.
Riwayat al-Bukhari dan muslim

maka saya nak tanya korang semua sejauh mana suda ka amalan kita?...sudah cukup ka??fikir fikir kan la,mcm nak tingkatkan iman,buat la perkara yang wajib spt solat fardhu insyallah bila anda solat anda akan rasa kemanisan iman itu dlm diri..sentiasa MUHASABAH DIRI selalu,klu boleh tanya diri sendiri setiap hari "hari ne apa yang saya lakukan "??... insyallah ye sampai c ne ja yang saya boleh smpaikan just sekadar renung renungan,mana yang buruk datang dari saya sendiri,yang baik itu datangnya dari ALLAH S.W.T......1ST LOVE ALLAH S.W.T......

No comments:

Post a Comment